לוגו עם כיתוב Google Plus Facebook Pinterest twitter instagram whatsapp mail

02# The New Now

02# The New Now

ה-covid19, או כמו שאנחנו אוהבים לכנות אותו 'Corona time', משנה לנו תפיסות בכל תחומי החיים ומשתלט לנו על המושג הבסיסי: מקום. אין ספק כי הקו המנחה הוא - "בחוץ זה מעולה, בפנים זה גרוע", וגם החללים הפנימיים משנים את ייעודם.

הווה חדש

אז איפה זה פוגש אותנו?
בחללי העבודה, שהיו הטרנד החם עד לא מזמן וקראו לצאת מהבית ומהמחסנים, לפשוט את הפיג'מה ולצאת לעבוד בחלל משותף. היום משרדי פייסבוק וגוגל המפוארים בעמק הסיליקון בסן פרנסיסקו מדברים על המעלות בגיוס טאלנטים לעבודה מהבית.
הבית מקבל תפקידים נוספים: כל בעל בית עם חצר 50 מטר ומעלה הפך להיות בעלים של גן אירועים. עיריית ירושלים ברוב טובה מעמידה לרשות נתיניה אתרי תיירות בעיר כתחליף לאולמות. מרפסת השירות היא הכיתה של הילד האמצעי. היו לנו גם תפילות החצרות ומנייני המרפסות שנגעו וריגשו, אומני הבמה שהפגינו יצירתיות שבאה לידי ביטוי במקום ובאווירה או עידודי החלונות שייזכרו כסמל לתקופה.

אתן יכולות להתעצבן או לצחוק; הקורונה מבלבלת את כל מה שקשור למושג 'מקום'. וכמו שהבנו, הכול מתחיל בחיי היום-יום ועובר ומשתלט על עולם העיצוב. מדיה ופורמטים פושטים צורה ונורמה ומשנים תפקידים. צריך פשוט להעז ולאמץ את התופעה ובפגישה עם הלקוח, למשל, לשאול ולהציע: "באיזה חלל מעניין נציג? נראה? נפגין נוכחות?"

באיזה חלל – חוץ מהקיר במשרד, ממיתוג על הכוס או שקית השינוע – עדיין לא היינו?
זה הזמן, זה המקום לחשוב על שטחי מדיה חדשים.
אם עד עכשיו הייתה לנו משנה סדורה בהקשר למדיות ולפלטפורמות המיתוג והפרסום,
בעקבות הקורונה גם הדבר הזה השתנה. שטחי הפרסום מתרחבים, וכל אובייקט במרחב הציבורי יכול לשמש אותנו כמשטח עיצוב, ככלי להעברת מסרים ורעיונות.

מה זאת אומרת? איפה הדבר בא לידי ביטוי? זה קורה בכמה מישורים וכמה מקומות:

המקום: המרחב הווירטואלי

ההתפתחות של המישור הזה ממש לא החלה עכשיו, אבל היא יוצרת עוד הרבה פלטפורמות חדשות, נוספות ומעניינות.

Adobe MAX

באוקטובר התקיים אירוע וירטואלי מדהים של Adobe Max עם למעלה מ-350 פעילויות ומאות מרצים מעוררי השראה. האירוע מכונה 'ועידת היצירתיות', וכשמו כן הוא: חגיגה של יצירתיות הבאה לידי ביטוי במיתוג האירוע, שכלל חיבורים בלתי אפשריים, שילובי צבעים עזים עם שחור ולבן, צורניות הזויה והקשה בין עולמות שונים.

ADOBE MAX 2020. הכנס השנתי
ADOBE MAX 2020. הכנס השנתי
ADOBE MAX 2020.הכנס השנתי
ADOBE MAX 2020.הכנס השנתי

ADOBE MAX 2020, הכנס השנתי. סרטון באדיבות ערוץ היוטיוב של ADOBE.

אופנה וירטואלית

מעצבת האופנה ענבר ג'ה סלוטן מציגה אפנה וירטואלית שתאפשר לאנשים "להשתגע לגמרי" ברשת. בעקבות הסגר והשהייה הממושכת בבתים מתגבר הצורך בתלבושות ל'אוואטרים' עבור סביבות משחק בעולמות הווירטואליים.

האופנה הדיגיטלית של חברת FABRICANT
האופנה הדיגיטלית של חברת FABRICANT

המקום: המרחב הציבורי – תערוכת עיצוב ברחבי לונדון

פסטיבל ציורי הקיר בלונדון התחיל בחודש ספטמבר. המארגנים מעידים שהתוצאה הנראית לעין היא אחת מחגיגות אומנות הרחוב הגדולות שנראו אי פעם בעולם – מעל 150 אומנים מרחבי העולם וצביעת למעלה מ-50 קירות ברחבי המדינה, עם מתן דרך חוקית להציג את עבודותיהם בגלריה ציבורית. ברחוב. רוב רובם של האיורים מתוכננים להישאר שם לפחות במשך השנים הקרובות.

“אנחנו מקווים שעזרנו בטיפוח תחושת הגאווה בתושבי האזורים שבהם ניצבים אותם קירות", אמרו יזמי הפסטיבל, "ומקווים שהם מביאים חיוביות, אחדות וצבעוניות לרחובות של לונדון. הממלכה המאוחדת והעולם צריכים בדיוק את זה בהתחשב באירועים שחווינו השנה", הם אומרים.

פסטיבל ציורי הקיר בלונדון
פסטיבל ציורי הקיר בלונדון

יצירת ה-New Now

בעקבות מגפת הקורונה הוגבלה האפשרות שלנו לבקר במוזיאונים. אז אם אי אפשר להיכנס למוזיאון, נכניס את האומנות לרחוב.  המעצבת הבריטית Morag Myerscough יצרה מיצב צבעוני בפריז המציע תפיסה רעננה של הביטוי 'הנורמלי החדש', שהפך להיות דרך פופולרית להתייחס להשפעות המגפה. מטרת היצירה החדשה היא לעודד אנשים להתמקד בשינויים חיוביים שכבר התרחשו כתוצאה מהמגפה. 

"אני מאמינה שאי אפשר לחזות את העתיד. אנחנו לא יכולים לתכנן; אנחנו צריכים לנצל את המיטב מכאן ועכשיו".

היצירה ממוקמת קרוב למרכז פומפידו במרכז פריז. המיצב הצבעוני נבנה בכיכר קטנה בגובה שמונה מטרים. העבודה הוזמנה כחלק מיוזמה, שמטרתה להפנות את תשומת הלב למרחבים הנעלמים בלב העיר. היצירה הזאת היא מגדלור של צבעים מרובים וצורות גיאומטריות כאוטיות, שצומחות מהאדמה, עולות וקוראות ל-'A New Now', אמרה שנועדה לעורר את דמיונם של העוברים והשבים להעלאת ביטחון ואופטימיות חזקה.

"הרחובות, הבניינים והשטחים הפתוחים שלנו צריכים להיות מגרשי משחקים לאומנות ציבורית וליצירת יצירות אומנות שמתחברות לקהילות, שנותנות תחושת שייכות וגאווה. זו דרך עוצמתית להפגיש בין אנשים ולהעשיר את הסביבה שלנו".

הווה חדש. היצירה בפריז של המעצבת Morag Myerscough
הווה חדש. היצירה בפריז של המעצבת Morag Myerscough

קירות גרפיטי ברחבי העולם

חשוב לציין שתופעת הגרפיטי באה לציין את התופעה ולא את השפה.
גם אומני הרחוב הרגישו צורך להתייחס למה שקורה בדרכם האישית. עשרות קירות גרפיטי חדשים הופכים את הערים לקנבס אחד גדול. מה שטוב במוזיאון הציבורי הזה – שהוא יישאר פתוח לפחות כמה שנים, כך שבטוח יבוא יום שניסע לשם ונתהלך בו בלי מסכות… השאלה, מתי זה כבר יקרה?

קיר גרפיטי בבלגיה. ציורו של האמן CAZ
קיר גרפיטי בבלגיה. ציורו של האמן CAZ
קירות-גרפיטי-ברחבי-העולם

מצעד מותג האופנה Macy's

לכבוד אחד המצעדים הגדולים בעולם של מותג האופנה Macy's עיצבה השנה מעצבת־העל האגדית Yayoi Kusama בלוני ענק בצבעוניות עזה ומטוקסטרת בדמות האייקון של הקורונה. הבלונים יופרחו בסדרת גלריות 'השמיים הכחולים' של המצעד, המזמינה אומנים עכשוויים לתרום יצירות אומנות למערך המעופף.

היצירה של YAYOI KUSAMA במצעד
היצירה של YAYOI KUSAMA במצעד

סרטון באדיבות ערוץ היוטיוב של Mind Blowing Facts

המקום: אופנה 

שבוע האופנה בלונדון ובניו יורק

לאחר שהייה ארוכה כל כך בבית, בלבישת פיג'מה ברוב המוחלט של היום, לאנשים יהיה צורך לתת קונטרה, עד כדי התחפשות, לכן המרקמים השולטים יהיו מוחשיים מאוד, כאלה היוצרים חוויית שובבות באמצעות חומרים. כמובן יהיה שימוש בצבעים חיים, תוססים ואופטימיים. תצוגות קולניות הקוראות לביטוי עצמי, אומנות כיפית, עשירה ודרמטית תמשיך לצבור תאוצה.

בעקבות הצורך באסקפיזם, קסם ופנטזיה, צפויים שיאים חדשים של שמחה ושימוש לא מתנצל באופטימיות באמצעות צבע, חומר, מרקם וטקסטורות. חוויות רב-חושיות דוחפות את זמן המשחק למקסימום רגשי עם דרמה נועזת בעיצובים נרחבים; הדפסים; ובדים נועזים.

חיפוש הילד הפנימי באמצעות מקוריות והומור, פינוק והגזמה בצבע ובעיצוב. פרופורציות קיצוניות ושימוש בחומרים רבים מדגישים את מגוון העיצובים הקיצוניים תוך כדי הוספת שפע לעיצובים מקסימליסטיים המביעים את הצורך שלנו להיות בפרונט שוב, לאחר חודשים של מסתור.

שבוע האופנה בלונדון ובניו יורק
שבוע האופנה בניו יורק, טארה בבילון. צילום: ITS 2020
שבוע האופנה בניו יורק, טארה בבילון. צילום: ITS 2020

המעצבת Betahn Laura Wood

המעצבת הבריטית ידועה בתלבושות המהממות ורבות השכבות שלה. כשהיא נשאלת על התקופה, היא אומרת: "זו שנה מעניינת. זה מוזר, כי כל מה שתוכנן וכל מה שנקבע מראש, בעצם לא נמצא שם". למרות המצב היא ממשיכה לעצב וליצור עולם צורני עשיר ומרתק.

המעצבת BETAHN LAURA WOOD
המעצבת BETAHN LAURA WOOD
המעצבת BETAHN LAURA WOOD

המקום: עיצוב תעשייתי

גם בדוגמאות הללו ההשראות המובאות מציינות את התופעה ולא את השפה.

הטארם בסין

בעקבות התקופה יש בהונג קונג הצעה חדשה לעיצוב מחדש של ה'טראם' החשמלי, עיצוב שיאפשר לשמור על ריחוק חברתי על ידי מעבר לטכנולוגיה חשמלית: שימוש במקום שהיה תמיד של המנוע והנהג לטובת הנוסעים וליצירת חלל גדול יותר שיאפשר לשמור על ריחוק חברתי.
הטראם החדש נקרא 'Island' – אי. הוא מעוצב בשתי קומות כדי ליצור חלוקת חלל מרווחת יותר. ה'איים' ימוקמו במרכזה של כל קומה, עליהם ישבו הנוסעים, מביטים כלפי חוץ.
הטראם החדש מביא איתו גם הצעה לתחנות פתוחות משני הכיוונים, מה שיאפשר יותר אוויר ומרחב. ומה עם התשלום? התשלום יתבצע במערכת Octopus – מערכת המאפשרת כרטוס ללא מגע.

הטארם העתידי
הטארם העתידי
המעצב האיטלקי אנדריאה פונטי

מופעים היברידים

גם פסטיבל העיצוב של לונדון השנה היה אירוע היברידי שכלל מעצבים, מותגים וארגונים ששילבו נוכחות פיזית צנועה עם נוכחות וירטואלית.

בפסטיבל הוצגו מופעים ברחבי העיר. במקום אירועי תרבות נוצצים השקיעו במיצגי חוץ, חלקם פיזיים וחלקם וירטואליים. המעצב הבריטי לי ברום, שמצגות אולמות התצוגה המורכבות שלו הן תמיד גולת הכותרת של הפסטיבל, שינה ממנהגו, ובמקום זאת השיק את כיסא מאסטרו שלו עם סרט קצר דרמטי.

לי ברום: "בתחילה הרגשתי חוסר מוטיבציה בגלל העובדה שלא נוכל להציג דברים באופן פיזי כבדרך כלל, עד שהבנתי: בטח זו ההזדמנות שאתה כמעצב צריך לתפוס בשתי ידיים, כדי ליצור משהו שלא עשית קודם".

לסיכום: "הפסטיבל לא יחזור לצורתו הקודמת, מעכשיו יהיה תמיד שילוב בין פיזי לדיגיטלי", אמר מנכ"ל קסינה, לוקה פוסו.

כסא המאסטרו. לי ברום
כסא המאסטרו. לי ברום
כסא המאסטרו. לי ברום
כסא המאסטרו. לי ברום

כסא המאסטרו, לי ברום. סרטון באדיבות ערוץ היוטיוב של Dezeen

אירועי תרבות

המעצב Wes Anderson מעצב מושב לאירועי תרבות לימים שאחרי הנגיף.

טכנולוגיה

גוגל מפתחת טכנולוגיה שמאפשרת שימוש בממשקים ללא מגע.

הטכנולוגיה של GOOGLE
הטכנולוגיה של GOOGLE
הכיסא של WES ANDERSON

המקום: עולם ההום סטיילינג עיצוב הפנים

אם אנחנו מסתכלים על הקשר שלנו עם הבית, ללא ספק חלו בו שינויים. אנשי מקצוע ומעצבים כבר מציינים שבעתיד הקרוב והרחוק נראה שאנשים יבינו יותר לעומק את החשיבות שיש לעיצוב פנים טוב. מטרת עיצוב הבית היא לא רק לעשות אותו יפה, אלא היא לגמרי עניין של איכות חיים ושל החדרת רווחה גופנית ונפשית לסביבת המגורים ולסדר היום.

ב-2020 מפתחות חברות מובילות כמו cassina ו-paola-lanti ליין של ריהוט outdoor צבעוני ומלא חיים.

PAOLA LENTI
PAOLA LENTI
THE CASSINA PRESPECTIVE
THE CASSINA PRESPECTIVE
FRANCES MERRILL
FRANCES MERRILL
BY paolalenti
BY paolalenti

אז איך כל זה קשור אלינו?

קשור מאוד! לנו, בתור מעצבות, יש אחריות להוביל את הלקוח, לחשוף אותו לפלטפורמות השונות ולאופציות הרבות שקיימות. בפגישה עם הלקוח עלינו לשאול, לחשוב ולהציע – באיזה חלל מעניין נציג את העבודה? איפה עוד נפגין נוכחות? איזה עוד חלל חוץ מהקיר במשרד קיים? איזה עוד שטח יכול לשרת אותנו? בואו נשתמש במה שקורה סביבנו כדי ללמוד, בואו ננצל את החללים הרבים לטובתנו! מה עוד מלבד שטח הכוס או שקית השינוע יכול לשמש לנו? ללקוח שלנו?
ואם לא עשינו את זה עד עכשיו, זה הזמן וזה המקום.
אם נתבונן נמצא שיש לנו שטחי עיצוב ופרסום מסורתיים שהולכים ומתרחבים מדי תקופה. כעת נוספו לארסנל אינסוף חללי חוץ שמביאים עימם הרבה אפשרויות משעשעות ושוות, החל בקיר החיצוני של העסק, עובר לעץ שליד וממשיך ב… תגידו אתן.
יש לנו הזדמנות להווה חדש. בואו ניצור אותו.

לסיכום: העבודות הללו מייצרות מתח מעניין בין קומפוזיציה סגורה המתרכזת במרכז, לקומפוזיציה פתוחה המתפשטת לשוליים ויוצרת מתח בין המינימליזם שמופיע בפשטות ובסיסיות החומרים, לבין המקצב והריתמוס המהיר שנוצרים מחיבור שאינו חוזר על עצמו ואינו שומר על מרווחים קבועים.

מושג&פלוס: פרסום גרילה

קמפיין גרילה מוצלח דורש למתוח את היכולת הקריאיטיבית עד הקצה. כאן לא יעזרו מיליונים שנשפכים כמו מים כדי לרכוש מדיה. המפתח הוא זיהוי אובייקט יומיומי, שיכול להיהפך למדיה פרסומית עם טוויסט קטן. פרסום גרילה פועל לפי עיקרון ברור: אם אין לך תקציב גדול, אתה חייב לעבוד חכם ולהפתיע את הצרכנים בזמן ובמקום שבו הם אינם מצפים לראות מסר פרסומי.

אתן יכולות להתעצבן או לצחוק; הקורונה מבלבלת את כל מה שקשור למושג 'מקום'. וכמו שהבנו, הכול מתחיל בחיי היום-יום ועובר ומשתלט על עולם העיצוב.


דילוג לתוכן