לוגו עם כיתוב Google Plus Facebook Pinterest twitter instagram whatsapp mail

# 12 השראה או העתקה

# 12 השראה או העתקה


בפוסט הזה, שידבר על המושג 'השראה לעומק'. נבין מה נורא כל כך בהעתקה, וכמובן נביא כמה דוגמאות לפרויקטים שעשו את זה נכון!

אז מהי השראה?

השראה היא פעולה שבמסגרתה חווה האדם קלט, גירוי כלשהו, בדרך כלל באמצעות אחד מחמשת החושים. בהשראה הוא מצליח לבצע פעולה הנובעת ממצב תודעה גבוהה יותר, כאשר לעיתים הפעולה היא עצם ההיכנסות למצב השראתי. או כמו שכבר הסברנו בפוסט הקודם: מטרת ההשראה היא ליטול מהמקור 'מילוי למוח', כי המוח אינו מסוגל ליצור יש מאין, הרי אין חדש תחת השמש.

יצירתיות היא מרקחת של כל מה שקורה בתוך המוח האנושי. המרקחת החדשה ניזונה מהשראות אך יוצרת יצירה חדשה שאין שום קשר בינה לבין יצירת המקור, והיא אינה מכריזה על עצמה 'נאמנת למקור'.

לוח השראה ככלי ליצירתיות
לוח השראה ככלי ליצירתיות

איך לייצר יצירה מקורית וליהנות מהשראה טובה?

1. לא להיתפס להשראה אחת. להשקיע זמן ותשומת לב במגוון רחב ובמאגר השראות ויצירת לוח השראות ככלי לניתוח בדרך ליצירה מקורית.

2. לשטוף ולגרות את המוח בהשראות ואז פשוט ללכת לישון… כן. לישון.

המוח יעשה מיקס מכל מה שראינו ויציג את הגרסה שלו. זוהי כבר יצירה השראתית מקורית.

3. כאשר ניגשים ליצור יש ליצור מהזיכרון. זה הזמן לכבות את ההשראות.

4. לעיתים הרעיון שלנו באמת מקורי, ובכל זאת לפתע מתגלה הכפיל שלו. זה אכן יכול לקרות כי כולנו ניזונים מאותו עולם ומאותם מקורות השראה. אך במקרה כזה צריך לוודא שהיצירה שלנו טובה יותר…

צריכה להיות סיבה שהלקוחות יחזור אליך, וכדאי שהסיבה לזה תהיה המקוריות שלך. כמו ש-Mike Davidson אומר: תגיד לעצמך בכל שלב בתהליך העיצוב שמישהו ללא ספק כבר חשב על זה ומה אתה יכול לעשות כדי לבדל את זה באמת. בעיקר בעיצוב לוגו – האקסיומה הפסימית ש'הכול כבר נעשה' הופכת לאמיתית יותר ויותר".

נכון שאין חדש תחת השמש, אבל זה לא תירוץ להעתקה, זה בדיוק התירוץ להשראה!

עיצוב שנולד מחדש – Re Born

שימוש בהשראה בעיצוב מוצרים
סטודיו לאומנות קונספטואלית שהוציא סדרה של 22 צעצועים במהדורה מוגבלת כהומאז' ומחווה להצלת האומנות הגוססת של סורגי חלונות הווייטנאמים המסורתיים. כל אחד מהצעצועים עשוי בעבודת יד מעץ וצבע הניתנים להרכבה עצמית.

כל בובה בסדרה מגיעה עם דיאגרמת הרכבה אינטראקטיבית המתייחסת למיקום המדויק של דפוס החלון שממנו הוא נוצר, מה שמאפשר לצרכנים לבקר בווייטנאם ולהתחקות אחר מקור העיצוב.

זוהי דוגמה מצוינת לעיצוב שנולד מחדש, עיצוב שמביא חיים לרעיונות, חפצים, סיפורים ואדריכלות שנשכחו ונשארו מאחור – על ידי הפיכתם לאומנות ועיצוב עכשווי.

מחיר הבובות נע בין 150 דולר ל-1,800 דולר, תלוי בגודל ובמורכבות.

עיצוב שנולד מחדש. כל אחד מהצעצועים עשוי בעבודת יד מעץ וצבע הניתנים להרכבה עצמית.
עיצוב שנולד מחדש. כל אחד מהצעצועים עשוי בעבודת יד מעץ וצבע הניתנים להרכבה עצמית.
הוראות הרכבה מפורטות
הוראות הרכבה מפורטות
ההשראה. סורגי חלונות ויאטנמיים
ההשראה. סורגי חלונות ויאטנמיים

עיצוב תווית לבקבוק יין בסדרת PIUS בהשראת תקופת הרנסנס

עיצוב תווית ליין בהשראת הרנסנס
עיצוב תווית ליין בהשראת הרנסנס
תקופת הרנסנס
תקופת הרנסנס

המראה החדש – כריסטיאן דיור 1947

השראה בעולם האופנה

בית האופנה דיור הציג בשבוע ה'הוט קוטור' בפריז המתקיים בימים אלו, קולקציה חדשה המתאפיינת באלמנטים פנטזיוניים ששואבים השראה גם מהשמלה הראשונה של כריסטיאן דיור מ-1949.

מדובר בשמלת מיס דיור המיתולוגית, שתחת שרביטה של מעצבת האופנה האיטלקית ומנהלת הקריאטיב של דיור, מריה גרציה צ'יורי, מקבלת פרשנות חדשה ועדכנית לאביב-קיץ 2021.

השמלה המיתולוגית דרשה צוות של שישה אנשים שעמלו על השלמת העיצוב במשך 800 שעות עבודה, מספר שעות שכבר נתקלנו בו בעבודה על שמלות מקולקציות קודמות של מותג-העל.

800 שעות של עבודה על שמלה אחת
800 שעות של עבודה על שמלה אחת
השמלה הראשונה של כריסטיאן דיור מ-1949
השמלה הראשונה של כריסטיאן דיור מ-1949
תהליך העבודה
תהליך העבודה
תהליך העבודה

אדידס

אדידס לונדון פנתה למעצב גורדון ריד, המכונה Middle Boop, כדי ליצור כמה איורים ועיצובים כדי לחגוג את פתיחת בסיס היוצרים של כדורגל אדידס, Pop Up שהושק לכבוד המונדיאל.

הכרזות עוצבו בהשראת הדוגמאות בגופיות אדידס השונות. הדפוסים בכרזות – חלקם חדשים וחלקם דפוסים קלאסיים. עבודתו של גורדון הותאמה בסופו של דבר לפוסטרים באירוע ולפוסטים המשמשים את אדידס בפלטפורמות מרובות. 

הכרזות עוצבו בהשראת הדוגמאות בגופיות אדידס השונות
הכרזות עוצבו בהשראת הדוגמאות בגופיות אדידס השונות

המלון היפני ace hotel kyoto

השראה בעיצוב חללים

מלון האייס בקיוטו תוכנן בצורה כזו שיוקיר את רוחה היצירתית של העיר קיוטו, שהייתה מרכז עולמי ותיק שסיפק השראה לאינספור אומנים, מעצבים, מוזיקאים, יוצרי סרטים ומשוררים, וכאנדרטה לאגדותיה בעבר ובעתיד.

עיצוב המלון שואב השראה משולבת הן מהסביבה שהמלון נמצא בה הן מהתרבות היפנית ומהתרבות האמריקנית. תהליך הבנייה כלל שיתופי פעולה בין בעלי מלאכה אמריקניים ליפנים. השילוב בין ההשראות והעולמות השונים יוצר חללים מעניינים ומאוזנים.

צוות העיצוב שאב השראה מההיסטוריה של שיתופי פעולה בין קריאיטיבים מזרחיים ומערביים.

המלון מבחוץ
המלון מבחוץ
סביבת המלון. נופי העיר kyoto
סביבת המלון. נופי העיר kyoto
חדר במלון
חדר במלון
פינות ישיבה במלון

חוויה ויזואלית

מבנה הצמצם – pareidolia# שהוצג בשבוע העיצוב בבריטניה, מעניק חוויה ויזואלית סוחפת. הוא עוצב בהשראת חברת קודאק המפורסמת, המייצרת ומשווקת מוצרי צילום.

המעצבים jestico + whiles יצרו מיצב מואר וסוחף בשם 'צמצם'. הפיסול הסוחף יוצר חוויה אינטראקטיבית של אור דינמי וצבעוני, צורה ופרספקטיבה, והוא מורכב מ-64 סנפירים של חומר מוצק המואר באופן דינמי ויוצר חוויה ויזואלית ייחודית.

השת"פ נעשה בין צמד האדריכלים לבין חברת הקרמיקה העולמית Porcelanosa Group.

אז מהי העתקה? השראה מול העתקה

נתמקד מעט בהבדל שבין העתקה להשראה, הבדל שהוא הבעיה המעסיקה אותנו כמעצבות צמודות השראה: חיפוש השראה הוא תפקיד חיוני בעבודה של כל מעצב. האינטרנט הפך את שלב ההשראה מהיר וקל הרבה יותר, אולם בשלב מסוים מה שהיה אמור להיות השראה מתגלה כהעתק מדויק.

אף שהשראה מביאה תוצאות טובות יותר, למרבה הצער אנשים נוטים לחפש דרך קלה יותר ולעשות זאת בהעתקת עבודתם של אנשים אחרים. עיצוב מועתק אומנם זוכה לתשומת לב, אבל תמיד הוא יישאר בעמדה פחותה ביחס למקור, שכן אם הלוגו אינו מקורי, הדבר משפיע ישירות על המוצר.

כאשר מחקים לוגו לוקחים סיכון עצום. אפילו אם את מחקה כי את באמת אוהבת את הסגנון המקורי, זה לא הוגן כלפי הלקוח שלך. אם הלקוח רוצה שהלוגו שלו יהיה גרסה מחוקה של חברה אחרת, זה רע; אבל אם מעצב עושה זאת בכוחות עצמו, זה גרוע יותר! אומן תמיד נאמן לליבו, והלב הזה לעולם אינו מאפשר לו 'ללוות' את העבודה הקשה של מישהו אחר למטרותיו שלו. 

דוגמה לזוג לוגואים שהדמיון ביניהם מעורר תמיהה

בתעשיית הרכבים נוצרו הרבה מאוד לוגואים שהדמיון ביניהם מוסבר מכך שכולם שאבו את השראתם מעולם הרכב.

איכות מנצחת

מצד שני, העיצובים המקוריים באמת עמדו במבחן הזמן ועדיין מחזיקים מעמד בקרב התחרות הצומחת מדי יום. הם לא רק בידלו את מהות המוצר שלהם בתעשייה, הם יצרו לעצמם נישה כזו שאף אחד לא יכול אפילו לשקול לקחת או להעתיק מהם. לדוגמה: הלוגו של TARGET קיים כבר חצי מאה והוא עדיין רלוונטי. הוא נותן רושם ברור החל בשם החברה ומה היא כוללת. בגדול, הוא קלאסיקה נצחית.

אז מה נורא כל כך אם אני מעתיקה?

דבר ראשון, העתקה מקדמת תרבות של עצלות. נוסף על כך, העתקה היא קיצור דרך שלעולם לא תוביל למקום גבוה יותר. ובכלל, זוהי גנבת הצלחה של מישהו אחר.

ניתן לאפשר העתקה למטרות למידה וכאשר היא מיועדת להעתקה. שלב העתקה הוא שלב מלמד, אבל אף פעם לא כדי לפרסם או למכור את התוצר הסופי.

העתקה היא הדרך שבה אנו לומדים כל מיומנות. לימוד שפה גם הוא מצריך העתקה: אנו לומדים על ידי העתקת המאסטרים שלפנינו. יש הרבה מדריכים או כתבי עת המיוצרים במיוחד למטרות הדרכה. המטרה העיקרית שלהם היא ללמד אנשים כיצד ליצור מוצר ספציפי. ומיותר לציין שאין זכויות יוצרים על המוצר הסופי.

העתקת יצירות אומנות לכל מטרת למידה היא בסדר כל עוד לא מפרסמים אותה ולא מעבירים אותה כאילו היא שלך. 

העתקה למטרות למידה. תלמידי מגמת אומנות מעתיקים ה - TATE
העתקה למטרות למידה. תלמידי מגמת אומנות מעתיקים ה - TATE

העתקה או השראה עיצובית?

המעצבת הישראלית רונה מיוחס־קובלנץ (Rona MeyuchaS Koblenz of kukka studio) מתמחה בעיצוב רהיטים, מנורות ואביזרים משלימים לבית – כולם בסגנון מינימליסטי מתוחכם וברמת גימור גבוהה.

בשנת 2017 הציגה המעצבת לחברת TONELLI DESIGN רעיון לעיצוב חדש שלה, אך ההצעה נדחתה בנימוס. רונה נדהמה לגלות את השולחן מוצג בתצוגה של החברה בשנת 2018. אז כן, היו עורכי דין, היו משחקי כוח. ההכרעה הסופית? פיצוי תמלוגים על מה שכבר נמכר. השולחן נמכר ב-2,500 דולר בערך, התמלוגים המקובלים הם 3% ממחיר הייצור, כך שהסכום הסופי מוערך סביב ה-500 דולר. 15 דולר לשולחן… רווחי זה לא. אך לטענתה הכסף לא היה הנושא. זוהי השפלה מקצועית! 

הדגם של רונה מיוחס־קובלנץ.
הדגם של רונה מיוחס־קובלנץ.
סקיצה של הדגם
סקיצה של הדגם
הדגם (המועתק?) בתצוגת העיצוב של TONELLI DESIGN
הדגם (המועתק?) בתצוגת העיצוב של TONELLI DESIGN

הסיכום השבועי

סר ג'ורג 'קיילי ראה ציפור ורצה לעוף. הוא תפס את המושג 'שתי כנפיים, זנב וגוף' ושאל אותו, שיפר אותו ובדק אותו. אחרי לא מעט ניסיונות בהם ניסה ללוות-לשפר-להחזיר, הוא הציג את התכנון המדעי הראשון של מטוס כנף קבוע. כך הומצא מטוס. השראה היא האור הזוהר להאיר את היצירתיות שלנו, ליצור משהו יפה.

הכנו לך טיפים אחדים לשימוש נכון בהשראות מבלי לעבור את הקו הדק של העתקה.

ריגוש – תמיד כדאי להתחיל ממקום חדש ומרגש.

מסר – להבין היטב ואם אפשר גם לעומק מה המסר שאני רוצה להעביר. המסר הוא שומר הראש מפני העתקה, בתנאי שהעיצוב אכן משרתת אותו.

גיוון במקורות ההשראה – לא להסתפק בדיגיטל. לצאת לטבע, לבעלי החיים, לאנשים, לעולם, לאדריכלות…

שיטת עבודה – מה שהופך את המעצב לייחודי הוא הדרך או השיטות שבהן הוא משתמש תוך כדי חיפוש השראה.

שדרוג – ואם בכל אופן את מגלה בעיצוב נטייה להעתקה, זה הזמן לשדרוג, כך שהגרסה הטובה ביותר תהיה שלך.

העתקה מקדמת תרבות של עצלות. נוסף על כך, העתקה היא קיצור דרך שלעולם לא תוביל למקום גבוה יותר. ובכלל, זוהי גנבת הצלחה של מישהו אחר.


דילוג לתוכן