לוגו עם כיתוב Google Plus Facebook Pinterest twitter instagram whatsapp mail

08# The Future of Jobs

08# The Future of Jobs

מעגל המעצבים מתחבר למעגל ההייטק והפיתוח. אם חשבנו שהטכנולוגיות הללו באות לידי ביטוי רק בעולם ה- GAMING והבידור, מתברר שהתחום מקיף וחולש על דיסציפלינות שונות: השכלה וחינוך, רפואה, חקלאות, עיצוב, נדל"ן וארכיטקטורה וכמובן שיווק.

בואו נפתח את הראש ונדבר על The Future of Jobs

בשנים האחרונות מעגל המעצבים מתחבר למעגל ההייטק והפיתוח. בכל חברת פיתוח יושב גם מאפיין ומעצב. ההשקה הזאת היא בשורה טובה לכולנו ובעיקר נקודה מעניינת למחשבה, איך לקחת את ה-Design גם לעולמות ההייטק. החיבור הזה יוצר את הלהיטים הגדולים בעולם.
נקודות ההשקה האלו מתרחשות בתחום ה-UX UI בתחום ה-VR (מציאות מדומה) וה-AR (מציאות רבודה), מילים 'מפוצצות' ששווה להתעמק בהן. 
המציאות הרבודה AR היא חוויית המציאות דרך ממשק המוסיף אלמנטים וירטואליים של מידע חושי חזותי, קולי ותחושתי (ואף אלמנטים המגרים את חוש הריח) לפריטים מוחשיים בסביבתנו. הייתם מאמינים? מציאות מדומה מאפשרת לכם להריח דברים שאף אינם נמצאים בסביבתכם… לפחות לא בסביבתכם האמיתית.

רפואה ניתוח וירטואלי

כיום מנתחים רבים בעולם מסתייעים במציאות הרבודה המשלבת עבורם את המציאות של החולה עם נתונים מוקרנים על מסך בחדר הניתוח ואף על גבי גופו של המנותח. נשמע כמו סרט בדיוני, אבל כבר קיים בכמה בתי חולים בעולם.
אם בעבר היו הסטודנטים חייבים 'לגעת בידיים' ולהתאמן בפרוצדורות חדשות על גופות או על חולים מורדמים – היום הכול פשוט, קל ובטוח יותר: הרופא הצעיר יכול להשתמש בטכנולוגיית המציאות המדומה והרבודה ו'לנתח' חולה מדומה, תוך כדי קבלת פידבקים בזמן אמת, בלי הסכנה הנלווית.

טכנולוגיית AR\VR בהשכלה

יצירת חוויית למידה פעילה, יצירת אינטראקציה, המחשה וניסויים אמיתיים. למידה מעמיקה מתרחשת כאשר יוצרים, משתפים, מקיימים אינטראקציה ומסבירים. השמיים הם הגבול? הגבול הוא רק הדמיון האינסופי של האנושות.
מרכז VRdrive – המרכז הראשון מסוגו בארץ ובעולם, המשלב לימודי תאוריית נהיגה בטכנולוגיית מציאות מדומה חדשנית תוך כדי היצמדות למערכי הלימוד המקובלים. בעזרת מורה וירטואלי שנמצא תמיד ליד הנהג, המשתמש חווה קורס שלם וחווייתי ללא התערבות מדריכים ומורים אמיתיים.

חקלאות

מה הקשר בין מציאות רבודה לחקלאות? פשוט מאוד! פיתוחים חדשים בתחום המציאות הרבודה מאפשרים לחקלאים לחשב את כמות הפרי שהזרעים יפיקו מכל עץ, והכול מהטלפון הנייד שלהם.

Google's Tilt Brush

ציירים וגרפיקאים, מהנדסי מוצר ואפילו מעצבי אופנה – כולם מוצאים שימושים מרתקים למציאות המדומה והרבודה בתחומי עיסוקיהם. הפוטנציאל כה עצום, שאפילו חברת גוגל השיקה את Tilt Brush כדי לאפשר למוחות היצירתיים של היום ליהנות מן ההזדמנויות והיתרונות שמציע עולם המציאות המדומה המרתק.
מברשת ההטיה מאפשרת לך לצייר בחלל תלת־ממדי עם מציאות מדומה. לשחרר את היצירתיות בעזרת משיחות מכחול תלת־ממדיות כוכבים, אור ואפילו אש. החדר כולו הופך לקנבס. לוח הצבעים הוא הדמיון, והאפשרויות אינסופיות.

עולם ה-Gaming פנאי ותרבות

פיתוח משחקי מציאות מדומה ורבודה שינה לחלוטין את עולם הגיימינג והפך אותו למציאותי (ולממכר) מתמיד.

נדל"ן וארכיטקטורה

חברות נדל"ן רבות נעזרות במציאות מדומה ומציאות רבודה כדי להמחיש ללקוחות פוטנציאליים תוכניות בנייה, גימורים ועיצוב פנים. כך שעוד בטרם הקבלן סיים לבנות את בית החלומות, תוכלו לראות רהיטים, שטיחים, חפצים ותמונות ממוקמים בתוך הבית.
חברת האדריכלות עטורת הפרסים 'SHoP אדריכלים' מובילה בתחום. המשרד הוא מהראשונים בענף שאימץ את Unity Reflect – מוצר האדריכלות, ההנדסה והבנייה החדש של Unity – (יפורט בהמשך), כדי להפחית את זמן ועלות הבנייה.
אפליקציה מיוחדת שפיתחה החברה מאפשרת להציג מסמכים ומידע בצורה תלת־ממדית במקום גיליונות PDF. הטכנאים בשטח יכולים להחיל את העיצובים של SHoP ב-AR על גבי פרויקט הבנייה המתמשך ולבדוק איך תיראה התוצאה הסופית.

טכנולוגיית AR\VR ככלי שיווקי

הטכנולוגיות הללו פתחו דלת לעולמות השיווק, ונולדה אופציה חדשה ואטרקטיבית לשיווק פיזי או דיגיטלי של מוצרים. פיתוח אפליקציה, למשל: בשילוב מציאות מדומה הוא לא סתם עוד פיתוח אפליקציה, זהו כלי שיווקי חדשני, מרשים ועוצמתי, אשר מעניק לכל עסק כרטיס ביקור שקשה יהיה ללקוחות לשכוח אותו. 

הנה כמה חברות שכבר מנצלות את הכלי החדש הזה:

הענקית Autoliv

חברת Autoliv היא ספקית בטיחות הרכב הגדולה בעולם, עם מכירות לכל יצרני הרכב הגדולים בעולם. כדי לחסוך במשאבים, זמן ואנרגיה פיתחה החברה אפליקציה ייעודית המדמה את פעילות המוצרים מצילי החיים של החברה. האפליקציה מספקת לצוות המכירות והשיווק העולמיים דרך חדשה להציג ולמכור את ההבנה והחשיבות של המוצרים.

חברת IKEA

חברה נוספת שניצלה את הטכנולוגיה החדשה הייתה חברת IKEA. כדי להביא את חוויית הצריכה הפיזית לביתו של הצרכן השיקה איקאה את אפליקציית IKEA Place המאפשרת ללקוחות לבדוק את הרלוונטיות של מוצר מסוים לפני שהם קונים אותו בפועל. כך צרכנים יכולים לראות איך רהיט מסוים ייראה בתוך הסלון הביתי שלהם ועל בסיס זה לבצע את הרכישה.

מה צריך כדי לדעת תכלס לעשות את זה (VR-AR)?

אף על פי שהמעצבים עלולים לחטוף טכנופוביה, אין ספק שיש פה עניין של פיתוח ותכנות. Unity היא תוכנה שבהחלט נושקת לעולם התכנות. תוכנת Unity היא התוכנה המוכרת ביותר לתכנות VR ו-AR בדו ותלת־ממד. היא לא דומה ל-Photoshop או Illustrator, אבל די מזכירה מזכירה את InDesign, מכיוון שמכניסים אליה חומרים מוכנים והיא יוצרת את הערבוב עד כדי המוצר המוגמר. ל-Unity מכניסים מידול, טקסטורות, רקעים, קטעי סרטים. כל החומרים מתערבלים בתוכה ויוצרים את המוצר המושלם: תוצר משולב רעיונאות, עיצוב ותכנות.

ל-Unity יש גם פלאגינים וסקריפטים המאפשרים הרחבות לתוכנה. נוסף על כך קיימת חנות בשם Asset – החנות של Unity, שם אפשר לקנות כמעט כל תוצר שהמעצב מעלה על דעתו (יש גם תוספים חינמיים).
מטריף לחשוב שאפשר לדמיין, לבנות עולמות חדשים, לעצב ולתכנת ברמה שיפעלו. זה נותן לנו כמעצבים מגע קסם ומוסיף לעולם התכנות אפשרויות תעסוקה יצירתיות ומגניבות הרבה יותר.

זה כבר לא רק לעצב כאן ועכשיו את הקיים סביבנו, אלא לעצב תצוגות וירטואליות שמטריפות את החושים!

מה אפשר לעשות עם זה?

טכנולוגיית AR/VR היא אחת מהמגמות שצפויות ללוות את שוק האי-קומרס בשנים הקרובות, ומספיק להציץ בתחזיות בשביל להבין למה. על פי IDC, היקף ההוצאה העולמי על שירותי ומוצרי AR/VR צפוי לגדול ביותר מ-100% בכל שנה ב-4 השנים הקרובות – מ-11.4 מיליארד דולר ב-2017 ל-215 מיליארד דולר ב-2021. הנתונים הללו משקפים שיעור צמיחה שנתי מצטבר (CAGR) של 113.2%. על פי נתוני Statista, שוק ה-AR בלבד צמח מ-60 מיליון משתמשים פעילים בשנת 2013 ל-200 מיליון משתמשים ב-2018. בהחלט הצלחה.

טכנולוגית AR/VR בישראל

החברה הישראלית Playtika מפתחת משחקי רשת. נכון לשנת 2020 לחברה משרדים ב-19 מדינות, בהם מועסקים יותר מ-4,000 עובדים. מטה החברה נמצא בהרצליה ומועסקים בו כ-800 עובדים. החברה נמצאת בגידול מתמיד, כך שנכון להיום היא מחפשת עובדים ללמעלה מ-70 משרות שונות. ההתפתחות המהירה של תוכנה בת־השגה לסמארטפונים מבטיחה את העליונות העתידית של טכנולוגיית ה־AR וה־VR.

לסיכום

מקור העושר העיקרי בעולם הוא הידע. תחום העיצוב הוא תחום שמוקף בהתפתחויות טכנולוגיות מהירות, ואם לא נהיה שם תכף, לא נהיה קיימים… 

מושג&פלוס: AR או VR מציאות מדומה (VR – virtual reality)

טכנולוגיית המציאות המדומה מייצרת סביבה חדשה לגמרי על ידי תוכנת מחשב. ניתן לחוות את המציאות המדומה דרך משקפיים מיוחדים וייעודיים אך גם דרך מסך מחשב או מוניטור. המציאות המדומה היא עולם דמיוני לחלוטין, והיא איננה קשורה לחלל הפיזי שנמצאים בו.
מציאות רבודה (AR – Augmented Reality) מכשירי מציאות רבודה משתמשים באלמנטים מהסביבה שמתמזגים עם אלמנטים וירטואליים. מציאות רבודה מתייחסת למרחב האמיתי הקיים במציאות והיא כוללת הפעלת האלמנטים (הן המציאותיים הן הווירטואליים) בשני העולמות.

זה כבר לא רק לעצב כאן ועכשיו את הקיים סביבנו, אלא לעצב תצוגות וירטואליות שמטריפות את החושים!


דילוג לתוכן